lørdag den 11. april 2015

Fibromyalgi.

jeg vil lige fortælle lidt om den sk*de sygdom, som jeg har levet med i rigtig mange år, inden jeg endelige fik en diagnose i 2010.

Jeg havde i længere tid, haft enormt ondt alle mulige og umulige steder i kroppen og de skiftede hele tiden, jeg havde søgt længe, så mange gange, at jeg var ved at tro, at jeg var hypokonder, fordi lægen kunne aldrig finde noget i vejen med mig.

Jeg fik på et tidspunkt en hævet bule i/på lænden, dette troede de kloge (læge og kiropraktor) at dette muligvis var en diskopolaps og dette var derfor at jeg havde ond men div. MR-skanninger viste ikke noget og jeg var ved at være rimelig frustreret over systemet, spurgte "min" Reumatolog omkring fibromyalgi og dette kan man tjekke med nogen såkaldte tenderpoints og jeg havde alle 18 + 4 andre punkter, så et klart udtryk at jeg har fibromyalgi.

Hvad så nu??
ja, jeg er stadig ved at lære at leve med mine smerter, har lige gået et år på smerteklinik i Aalborg og er nu på det mindste medicinforbrug nogensinde, det er desværre bare stadig meget medicin- der er desværre bare ikke mere at gøre end at acceptere at dette er mit liv fremadrettet.


Smertepatientens Jantelov 

Du er ikke rigtig syg, hvis du har det godt indimellem

Du har ikke rigtig ondt, hvis du viser for mange tegn 
på livsglæde

Du er ikke rigtig syg, hvis du ikke er 
taknemmelig for andres interesse for din sygdom

Du har ikke rigtig ondt, hvis du afviser andres gode råd

Du er ikke rigtig syg, hvis du ikke prøver 
alle tænkelige behandlingsformer du bliver foreslået

Du har ikke rigtig ondt, hvis du afviser andres tilbud 
om at gøre noget for dig

Du er ikke rigtig syg, hvis du er skeptisk, tvivlende og kritisk 
overfor det etablerede behandlersystem

Du er ikke rigtig syg, hvis medicinen ikke virker.


Du er ikke rigtig syg, hvis du glemmer at være syg 

på den måde, andre forventer at du er syg på¨

Du har ikke rigtig ondt, hvis du viser, at du nogen gange 
kan være ovenpå

Du er ikke syg nok, hvis du ikke bliver i 
din syge-rolle, så man ved, hvor man har dig


2 kommentarer:

Christina sagde ...

Sikke en masse du har været igennem :-( godt du fik din diagnose.
KH Christina

Unknown sagde ...

Ja det tog desværre lidt for lang tid men jeg lever heldigvis et dejlig liv, dog med begrænsninger.